Leren jonge medewerkers enkel van anciens of ook andersom?

Verandering van werk en/of van werkomstandigheden heeft een grote invloed op de mens, dat is algemeen geweten. Hoe kan je daar als bedrijf het best mee omgaan? Anticiperen op technologische ontwikkelingen, op de nieuwe generatie medewerkers en op talent management zijn de belangrijkste pijlers om op in te zetten. Dat is reeds uit diverse studies (cfr Forbes, ADP) gebleken.

Wij hebben een Top 5 samengesteld van ‘Nieuwe situaties’. Voor elke situatie geven we enkele tips om er op een succesvolle manier mee om te gaan:

  1. Flexibel werken is belangrijker dan ooit
    Vaste werkplekken en vaste werktijden behoren meer en meer tot het verleden. De meerderheid van de managers verwacht dat medewerkers ook buiten kantoortijd bereikbaar zijn. Daarnaast bepalen medewerkers graag zelf hun eigen werktijden, op basis wat voor hen gemakkelijk en effectief is.
    Tip: Kijk naar uw organisatie: bent u flexibel genoeg voor uw klanten én voor uw medewerkers? Medewerkers kiezen steeds vaker voor een werkgever die een grote mate van flexibiliteit biedt.
  2. Mobiele apparaten worden onmisbaar
    De medewerker van vandaag verricht zijn werk en HR-werkzaamheden vanaf een mobiel apparaat, waar en wanneer hij wil.
    Tip: zorg ervoor dat uw medewerkers mobiel kunnen werken, met hun eigen apparatuur of die van de onderneming; zorg dat basis HR-processen in ‘employee self service-modus’ zijn vertaald.
    Gevolg: werk en privé lopen meer door elkaar. Hou er rekening mee dat (gezondheids-)apps op kantoor aanstaan en zakelijke apps ook thuis toegankelijk zijn. Problemen worden op een zelfstandige manier of met behulp van het internet opgelost.
  3. De flexibele schil wordt groter
    Projectmatig werken wint aan belang en bedrijven zijn geschrokken van de impact van de economische crisis. Daarom kiezen ze steeds vaker voor een ruimere flexibele schil rondom hun steeds kleiner, vast personeelsbestand.
    Voordeel voor uw bedrijf: kostenbesparing en mogelijkheden om talent naar behoefte in te huren (wendbaarheid). Bovendien brengen externe professionals nieuwe perspectieven binnen.
  4. Generatie Z doet zijn intrede op de werkvloer
    De eerste generatie Z’ers (geboren tussen 1994 en 2010) zijn op de arbeidsmarkt.
    Kenmerkend: ze zijn ondernemend, realistisch en loyaal. Ze verkiezen doorgroeimogelijkheden en een goede balans werk-privé boven een goed salaris.
    Tip: Net als bij generatie Y apprecieert deze generatie een mentor om hen te begeleiden in de eerste werkomgeving
    Extra pluspunt: zij zijn beter thuis in technologie dan hun voorgangers; bekijk hoe zij hun vaardigheden kunnen overbrengen op de andere collega’s (reverse mentoring)
  5. Technologie biedt een grote meerwaarde in meten, leren en presteren
    Technologie maakt mogelijk dat welzijn, prestaties, … van medewerkers al dan niet in realtime kunnen gemeten en beïnvloed worden.
    Tip: maak van technologie een bondgenoot en bekijk welke tools uw organisatie kunnen helpen om het resultaat van HR-inspanningen meer meetbaar te maken. Het efficiënter aanwenden van middelen zorgt bovendien voor meer performante en betrokken medewerkers.